Hoe beïnvloedt licht het biotritme?

  • Geplaatst op

Licht heeft effect op het bioritme. Ledlicht kan helpen je beter te voelen, of zelfs een een jetlag sneller verhelpen. Ook worden mensen productiever

Vrijwel alle lichaams functies en gedragingen hebben een ritme van ongeveer 24 uur. Bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur, de hormoon afgifte en het slapen en waken. Hoewel men er gewoonlijk zelden bij iets van merkt, zijn deze ritmes essentieel voor ons welbevinden. Als de ritmes ontregeld raken, zoal bij jet-lag of ploegendienst dan wordt het  pas ervaren.

Twee, tegen elkaar aanliggende kleine kernen in de hersenen,


de suprachiasmatische nuclei (SCN) vormt de biologische klok van het brein. Deze regelt alle dag-nacht ritmen in onze basale functies, de hormoon spiegels en het gedrag. Een goed functionerende biologische klok zorgt ervoor dat de dag-nacht ritmen in belangrijke functies in het lichaam gelijk lopen met de dagelijkse licht-donker cyclus in de buitenwereld. De klok moet met regelmaat gelijk gezet worden en maakt hiervoor gebruik van een aantal signalen die vanuit andere delen van het lichaam worden doorgegeven. Het belangrijkste signaal komt van het netvlies in de ogen. Als er licht op de ogen valt wordt de klok geprikkeld via een directe zenuwbaan vanuit het netvlies naar de SCN, die deze prikkels gebruikt om zich gelijk te zetten.

Het is waarschijnlijk dat dit gebrek aan licht-prikkels een belangrijke rol speelt bij het degenereren van de biologische klok, en het ontregeld raken van de 24-uurs ritmes, wat op hoge leeftijd en bij dementie nog in sterkere mate optreedt. Hormonen worden niet meer nauwkeurig op het juiste moment van de dag afgegeven, het wordt steeds moeilijker om gedurende de nacht door te slapen, velen hebben er sterk behoefte aan om overdag één of meerdere dutjes te doen.Als het gebrek aan licht-prikkels op hoge leeftijd wordt aangevuld, met extra verlichting. kan dan hiermee dan het degenereren van de biologische klok, en het ontregeld raken van de dag-nacht ritmen en misschien het (vroegtijdig) worden afgeremd?

Juist de mogelijk preventieve werking van extra licht behoeft nader onderzoek: in de laatste tien jaar is al gebleken dat extra licht, zoals dat al wat langer bij de behandeling van winterdepressie wordt toegepast, ook een gunstig effect kan hebben bij een deel van de ouderen die al slaapstoornissen hebben ontwikkeld, en bij een deel van de demente patienten die nachtelijke onrust vertonen. Note: delen van hetgeen hier  is beschreven zijn afkomstig van Stichting Onderzoek “Licht & Gezondheid” die delen gehaald heeft uit het proefschrift van Els Most over preventieve effecten van licht op de ziekte Alzheimer.Het hormoon melatonine wordt onder invloed van warm wit licht aangemaakt in de pijnappelklier.

Melatonine is de beheerder van onze biologische klok. Als de juiste hoeveelheid melatonine op het juiste moment wordt aangemaakt, ben je op de gewenste momenten actief en slaap je ook op die momenten dat je dat wilt. Doordat je beter slaapt daalt de hoeveelheid cortisol ( stress hormoon) in je bloed, waardoor je je minder gespannen voelt en in een betere stemming voelt.
 

Avonds meer warm wit licht stimuleert de natuurlijke productie van melatonine. Je wordt voorbereidt op de nachtrust. Blauw/koud  wit licht remt de aanmaak van melatonine af, waardoor je wakkerder blijft. Lichttherapieën zijn op deze principes gebaseerd en zorgen voor minder (winter)depressies en geeft verlichting bij diverse patiëntengroepen zoals parkinson en dementie.

Het staat vast dat met licht sommige symptomen kunnen verminderen of verdwijnen.  De dementie verdwijnt niet, maar de kwaliteit van leven verbetert.

 Licht is dus niet alleen belangrijk om goed te kunnen zien. Onderzoek toont aan dat licht een belangrijke rol speelt bij vele lichaams processen. Licht beïnvloedt de werking van het hart en de bloedvaten, de afgifte van hormonen, de aanmaak van vitamine D ter voorkóming van osteoporose (broze, breekbare botten) en het immuunsysteem. Bovendien is licht nodig voor het bijstellen van de biologische klok die het dag- en nachtritme reguleert. Daarnaast is licht van invloed op stemmingen, de lichaamstemperatuur, de alertheid en de productie van het slaap hormone: melatonine.

Op een eenvoudige wijze kan zelf invloed genomen worden door gebruikt te maken de juiste verlichting. Bediening van de lichtsterkte  dimmen) en toepassing  verschillende wit kleuren. zie Ledbel.nl  Wilt u zo’n proces automatiseren kijk dan: Motica.eu